Grafikk er en fellesbetegnelse
på flere former for billedtrykk, der bunnmaterialet vanligvis er metall, tre,
stein eller linoleum.[1] På
platen kan en utarbeide et ønsket motiv, ved eksempel å bruke kniv eller tegne.
Etter at platen er bearbeidet fins det flere metoder en kan anvende, høytrykk,
dyptrykk og plantrykk. Det ferdige uttrykk kalles «Det grafiske blad».
I plantrykk tegner en på
platen med et fettholdig materiale, slik at når trykksverten påføres, avviser
oljen og vannet hverandre slik at trykket viser samspillet mellom tegningen
og trykksverten. Litografi er en teknikk innenfor dette.
Dyptrykk er en teknikk der
kun nedsenkningene i platen får farge, slik at det grafiske trykket blir et
avtrykk av strekene i bildet. Dette gjøres ved å påføre farge over hele bildet,
og deretter tørke den av fra de høyeste områdene. Eksempler på denne teknikken
er kobbersnitt og koldnål.
Høytrykk er tilnærmet det
motsatte av dyptrykk, noe som vil si at trykksverten legges på med en valse, og
dermed bare kommer på de høyeste delene av bildet. Avtrykket blir på denne
måten av «åsryggene», slik som i linoleumstrykk og tresnitt.[2]
Treverk som ofte benyttes til tresnitt er kirsebærtre, lønn og bjørk, og
arbeidsmetodene og verktøyet er mye det samme for det og linoleumstrykk. Blant
annet brukes kniver, huljern og stemjern. Forskjellen mellom disse to er blant
annet at linoleumen er langt enklere å arbeide med, men i tillegg ikke tåler
like godt å bli trykket i mange opplag.[3]
Høytrykksteknikken utviklet seg tidligere enn dyptrykkteknikken i Europa.[4]
Den kom først fra Kina der en skar ut skrifttegn eller boksider i tre, men ble
utviklet videre av Johan Gutenberg på 1400-tallet.[5]
En norsk grafiker –Søssa
Magnus
Søssa Magnus, født i 1948,
er utdannet først ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, og senere
Statens Kulturakademi. Hun bor og arbeider i Oslo, har spesialisert seg innen
grafikk, og eksperimenterer innenfor denne metoden. Hunder har ofte en sentral
plass i kunsten hennes, og i 2008 stilte hun ut utstillingen «HundeutTrykk» i
Galleri Briskeby.[6] Høytrykk, i form av
tresnitt og linosnitt er sterkt representert, men også andre teknikker, som det
nyere plexitrykk, som gir et mykere uttrykk.
Noen eksempler på Magnus' bilder og uttrykk:
"Molly venter ved tjernet" Linoleumssnitt
"Moonlight serenade" Linoleumstrykk
"Dagens" Plexitrykk
"Rosa" Tresnitt
De fleste av trykkene har
noe lekent og naivt ved seg, særlig hundetrykkene. Måten Magnus anvender farger på er
også karakteristisk for arbeidet hennes. Bildene går mye i sort/hvitt, eller
med innslag av en enkel og klar farge, slik som i «Molly venter ved tjernet».
Dette gir et klassisk og rent uttrykk, der fokuset settes på fargeklatten, samt
de klare kontrastene vi får med høytrykk.
Kilder:
[1] Helliesen «Norsk grafikk
gjennom 100 år», Aschehoug 2000, side 112
[2]«Hva er grafikk?» Hentet
2. september 2013 fra http://www.norske-grafikere.no/pages.aspx?pageid=323
[3]«Grafikk.» (2009, 14.
februar). I Store norske leksikon. Hentet 2. september 2013 fra http://snl.no/grafikk
[4]«Grafikk.»
Hentet 2. september 2013 fra http://kunsthistorie.com/fagwiki/Grafikk
[5] «Om trykkekunsten og grafisk industri» Hentet 12.september 2013 fra http://www.museumstavanger.no/museene/norsk-grafisk-museum/om-trykkekunsten-og-grafisk-industri/#.UjFoe9LIagZ
[6] Galleri Briskeby –Søssa Magnus. Hentet 9. september 2013 fra http://www.galleribriskeby.no/nettbutikk/kunstnere/sossa_magnus
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar