tirsdag 11. februar 2014

FORDYPNING - LEE FRIEDLANDER

Lee Friedlander ble født i 1934 i Washington, og startet allerede så tidlig som i 1948 å fotografere sine omgivelser, selv om majoriteten av hans fotografier er fra 60- og 70-tallet. Han brukte nesten utelukkende sort/hvitt-film, men har også porteføljer i farger. Kjent for sine selvportretter, var Friedlander svært opptatt av å utforske seg selv, noe som blant annet kommer fram i hans portefølje "1960s Self Portraits". Som de fleste av Friedlanders fotografier er disse bildene svært lite pretensiøse, og han fanger gjerne seg selv i refleksjoner i butikkvinduer, speil eller skygger.




Dette var i starten av hans karriere som street photographer uhørt, fordi en ikke skulle la seg selv synes i bildene. Lee Friedlander var en av de første som startet å fotografere det han kalte "Urban Social Landscape", altså samfunnet og kulturen rundt ham. Blant annet i porteføljene "America by car", "1960s", "1970s" og "At Work" er dette hovedtema, men det er også gjennomgående i det meste av hans arbeid. Sentralt står også humoren og det litt sære, som er noe av grunnen til at jeg umiddelbart falt for Friedlanders stil og fototeknikk. I porteføljen "Mannequin" gir blant annet refleksjoner i butikkvinduer utstillingsdukkene et helt nytt uttrykk.


Også "Letters from the People" viser samfunnet rundt ham på en humoristisk måte, hvor Friedlander fotograferer skrift og "tagging" omkring i byen og på offentlige steder. Dette kan, som tittelen tilsier, være for å formidle budskapene menneskene i øyeblikket ønsket å uttrykke, men også for å si noe om samfunnet og hvordan han betrakter det fra sin rolle som fotograf.  






Et bilde jeg virkelig falt for var dette, fra porteføljen "1960's"
Denotativ analyse:
Vi ser en mann i dress med stresskoffert og briller, som kikker stivt på et punkt bak fotografen. Han står på en vei, og bak ham haster fire mennesker til hver sin kant på et fortau. Bak fortauet er en lys vegg med piler som peker mot høyre, og midt på veggen er et stort spørsmålstegn. Dette står nesten rett over hodet på mannen.

Konnotativ analyse:
Mannen ser litt forvirret ut, litt spørrende, noe som understrekes av spørsmålstegnet. Uttrykket blir komisk og humoristisk, hvilket er typisk for Friedlander. Muligens lurer mannen på hvor han skal gå, men det kan også se ut som han plutselig begynte å tenke på et eller annet. Ut i fra det jeg har funnet ut når jeg har jobbet med Lee Friedlander, så kan jeg tenke meg at han prøver å vise samfunnet rundt seg, og at mannen dermed blir et symbol på en som stopper opp og undrer seg, mens resten av verden haster forbi. Det kan se ut som han tenker "hva er det egentlig jeg driver med?" "hvor er jeg på vei?" At pilene peker motsatt vei av det mannen egentlig hadde tenkt seg, kan også vise at han plutselig oppdager at livet hans beveger seg i gal retning.

Når jeg så selv skulle ut å ta bilder inspirert av Friedlander gikk jeg en runde i byen for å se om noe inspirerte meg. Da jeg gikk en vei jeg ikke pleier å gå fikk jeg plutselig øye på motiver som passet perfekt.

Dette bildet er inspirert av Friedlanders "Letters from the People", og nummereringen av parkeringsplassene blir som en slags nedtelling.

Her er jeg inspirert av porteføljen "Manneqiun", samtidig som jeg prøver å  integrere meg selv i refleksjonen, og gi det hele et morsomt uttrykk ved at bena mine ser ut som de tilhører kvinnen på bildet bak dukkene. 

Her ble jeg inspirert av Friedlanders fascinasjon for tall i "Letters from the People" 


Også her er jeg inspirert av "Letters from the People", og prøvd å formidle videre budskapet noen har tagget.

Noe som virkelig fascinerte meg når jeg skulle prøve å adoptere noe av bildespråket til Friedlander var alle de tingene jeg ser hver dag, men som jeg aldri har tenkt over. Jeg føler jeg har jobbet bra med denne oppgaven, og har fått mye ut av det. Det har vært utrolig morsomt å sette seg mer inn i en fotograf, hans bilder og uttrykk, og jeg har lært mye av det. 
Noe av det beste var tiden jeg brukte på å undersøke ulike fotografer, helt til jeg kom over Lee Friedlander, og automatisk visste at det var ha jeg ønsket å jobbe med. Det var utrolig gøy og inspirerende å sitte å bla gjennom bildene hans, samtidig som jeg fant info om ham og fotografstilen hans. 



Info om Lee Friedlander hentet fra:
http://fraenkelgallery.com/artists/lee-friedlander 
http://en.wikipedia.org/wiki/Lee_Friedlander

Bildene har jeg hentet fra:
http://fraenkelgallery.com/portfolios/category/lee-friedlander
Her kan du også finne alle hans porteføljer :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar